Leon Battista Alberti
1404-1472
homo universalis
ποιητής, μαθηματικός, ουμανιστής, πολεοδόμος
DE RE AEDIFICATORIA
δεν πρόσθεσε σχέδια στην πραγματεία του
τον ενδιαφέρει η τυπολογία των κτηρίων & τα αισθητικά προβλήματα
κλασικό πολιτιστικό όραμα μέσα σε χριστιανικά πλαίσια (είναι ιερέας)
αρχιτεκτονική: πνευματική επιστήμη και κοινωνική τέχνη
ΟΧΙ τεχνική δραστηριότητα
δεν είναι μεσαιωνικός πρωτομάστορας, αλλά πνευματικός άνθρωπος
σχεδίαζε κτήρια
υπογράμμιζε τη σημασία του σχεδίου σε σχέση με την υλικότητα
την ανέγερσή τους την ανέθετε σε άλλους
όχι μόνον η utilitas firmitas venustas του Βιτρούβιου
αλλά
numerus finitio collocatio
concinnitas
δηλ. ένα ευάρμοστο σύνολο που επιτυγχάνεται με την αναλογία
(η σχέση μεταξύ των μελών του σώματος
αλλά και των αρμονικών λόγων των Πυθαγορίων για τη μουσική)
Palazzo Rucellai
πρόσοψη
3 επάλληλοι ρυθμοί όπως στο Κολοσαίο στη Ρώμη (εκεί οι κίονες είναι δωρικού, ιωνικού και κορινθιακού ρυθμού)
ενώ στο αναγεννησιακό μέγαρο είναι
στο ισόγειο τοσκανικού
στο piano nobile κορινθιακού
τελευταίος όροφος απλοποιημένου κορινθιακού
&
τοιχοποιία σύμφωνα με το ψευτοϊσόδομο σύστημα
Η εκτέλεση έγινε από τον Bernardo Rossellino, γιατί όπως τον κατηγορεί ο Βαζάρι, "ο Αλμπέρτι δεν άντεχε τη σκόνη..."
οι πέντε κλασικοί ρυθμοί κιόνων
τοσκανικός, δωρικός, ιωνικός, κορινθιακός, σύνθετος
Tempio Malatestiano Rimini
ημιτελής εκκλησία λόγω του θανάτου του condottiere Σιγισμόνδου Μαλατέστα
ο ναός θεωρήθηκε από τον πάπα Πίο Β' ότι ήταν γεμάτος ειδωλολατρικές παραστάσεις
όντως η εκκλησία μετατράπηκε σε αρχαΐζοντα μαυσωλείο για τον Μαλατέστα τη σύζυγό του Iζότα & επιφανείς άρχοντες της περιοχής
Arco di Costantino
1η φορά κλασικό θριαμβικό τόξο σε χριστιανική εκκλησία (όπως του Κωνσταντίνου στη Ρώμη)
Mausoleo di Teodorico, Ravenna
στο πλευρικό μέτωπο τόξα που θυμίζουν το μαυσωλείο του Θευδερίχου στη Ραβέννα, ή ρωμαϊκά υδραγωγεία
Basilica di Sant'Andrea Mantova
το αριστούργημά του
η πρόσοψη απηχεί το εσωτερικό
η πρόσοψη
κεντρικό τόξο που πλαισιώνεται από τέσσερις πεσσούς που στεφανώνεται από αέτωμα
η κάτοψη έχει σχήμα λατινικού σταυρού
το εσωτερικό του Αγίου Ανδρέα στη Μάντοβα
νέος τύπος ναού χωρίς πλάγια κλίτη
πλευρικά παρεκκλήσια
τρουλοσκέπαστη διασταύρωση κλιτών
θεόρατη καμάρα πλάτους 18 μέτρων που στηρίζεται σε τεράστιους πεσσούς που περιέχουν παρεκκλήσια
πρόσοψη της Santa Maria Novella Φλωρεντία
σύνδεση με την παράδοση της πόλης (San Miniato al monte)
πολυχρωμία
αρμονικές χαράξεις
σκέπασε το προϋπάρχον γοτθικό κτίσμα
μαθηματικός ορθολογισμός: ύψος ίσο με το πλάτος
έλικες που κοσμούν το πάνω τμήμα
San Sebastiano (Mantua)
οι δύο κλίμακες προστέθηκαν επό Μουσολίνι
το αέτωμα θυμίζει το Πάνθεον
σχέδιο της πόλης Pienza σε αναγεννησιακό στιλ
Rossellino & Alberti
τα κτήρια τοποθετούνται υπό γωνία
o πάπας Πίος Β' κατάγεται από την Πιέντσα
το παλάτι Πικκολόμινι είναι η παπική κατοικία
έμπνευση από την ιδανική πολιτεία Città ideale
προοπτική - αρμονία -λιτότητα - καθαρότητα
1404-1472
homo universalis
ποιητής, μαθηματικός, ουμανιστής, πολεοδόμος
DE RE AEDIFICATORIA
δεν πρόσθεσε σχέδια στην πραγματεία του
τον ενδιαφέρει η τυπολογία των κτηρίων & τα αισθητικά προβλήματα
κλασικό πολιτιστικό όραμα μέσα σε χριστιανικά πλαίσια (είναι ιερέας)
αρχιτεκτονική: πνευματική επιστήμη και κοινωνική τέχνη
ΟΧΙ τεχνική δραστηριότητα
δεν είναι μεσαιωνικός πρωτομάστορας, αλλά πνευματικός άνθρωπος
σχεδίαζε κτήρια
υπογράμμιζε τη σημασία του σχεδίου σε σχέση με την υλικότητα
την ανέγερσή τους την ανέθετε σε άλλους
όχι μόνον η utilitas firmitas venustas του Βιτρούβιου
αλλά
numerus finitio collocatio
concinnitas
δηλ. ένα ευάρμοστο σύνολο που επιτυγχάνεται με την αναλογία
(η σχέση μεταξύ των μελών του σώματος
αλλά και των αρμονικών λόγων των Πυθαγορίων για τη μουσική)
Palazzo Rucellai
πρόσοψη
3 επάλληλοι ρυθμοί όπως στο Κολοσαίο στη Ρώμη (εκεί οι κίονες είναι δωρικού, ιωνικού και κορινθιακού ρυθμού)
ενώ στο αναγεννησιακό μέγαρο είναι
στο ισόγειο τοσκανικού
στο piano nobile κορινθιακού
τελευταίος όροφος απλοποιημένου κορινθιακού
&
τοιχοποιία σύμφωνα με το ψευτοϊσόδομο σύστημα
Η εκτέλεση έγινε από τον Bernardo Rossellino, γιατί όπως τον κατηγορεί ο Βαζάρι, "ο Αλμπέρτι δεν άντεχε τη σκόνη..."
οι πέντε κλασικοί ρυθμοί κιόνων
τοσκανικός, δωρικός, ιωνικός, κορινθιακός, σύνθετος
Tempio Malatestiano Rimini
ημιτελής εκκλησία λόγω του θανάτου του condottiere Σιγισμόνδου Μαλατέστα
ο ναός θεωρήθηκε από τον πάπα Πίο Β' ότι ήταν γεμάτος ειδωλολατρικές παραστάσεις
όντως η εκκλησία μετατράπηκε σε αρχαΐζοντα μαυσωλείο για τον Μαλατέστα τη σύζυγό του Iζότα & επιφανείς άρχοντες της περιοχής
Arco di Costantino
1η φορά κλασικό θριαμβικό τόξο σε χριστιανική εκκλησία (όπως του Κωνσταντίνου στη Ρώμη)
Mausoleo di Teodorico, Ravenna
στο πλευρικό μέτωπο τόξα που θυμίζουν το μαυσωλείο του Θευδερίχου στη Ραβέννα, ή ρωμαϊκά υδραγωγεία
Basilica di Sant'Andrea Mantova
το αριστούργημά του
η πρόσοψη απηχεί το εσωτερικό
η πρόσοψη
κεντρικό τόξο που πλαισιώνεται από τέσσερις πεσσούς που στεφανώνεται από αέτωμα
η κάτοψη έχει σχήμα λατινικού σταυρού
το εσωτερικό του Αγίου Ανδρέα στη Μάντοβα
νέος τύπος ναού χωρίς πλάγια κλίτη
πλευρικά παρεκκλήσια
τρουλοσκέπαστη διασταύρωση κλιτών
θεόρατη καμάρα πλάτους 18 μέτρων που στηρίζεται σε τεράστιους πεσσούς που περιέχουν παρεκκλήσια
πρόσοψη της Santa Maria Novella Φλωρεντία
σύνδεση με την παράδοση της πόλης (San Miniato al monte)
πολυχρωμία
αρμονικές χαράξεις
σκέπασε το προϋπάρχον γοτθικό κτίσμα
μαθηματικός ορθολογισμός: ύψος ίσο με το πλάτος
έλικες που κοσμούν το πάνω τμήμα
San Sebastiano (Mantua)
οι δύο κλίμακες προστέθηκαν επό Μουσολίνι
το αέτωμα θυμίζει το Πάνθεον
σχέδιο της πόλης Pienza σε αναγεννησιακό στιλ
Rossellino & Alberti
τα κτήρια τοποθετούνται υπό γωνία
o πάπας Πίος Β' κατάγεται από την Πιέντσα
το παλάτι Πικκολόμινι είναι η παπική κατοικία
έμπνευση από την ιδανική πολιτεία Città ideale
προοπτική - αρμονία -λιτότητα - καθαρότητα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου