Filippo di ser Brunellesco di Lippo Lapi
1377-1446
Έτσι ήταν άραγε ο αρχιτέκτονας;
Προσωπογραφία του στον πίνακα "η ανάσταση του γιου του Θεόφιλου" του Masaccio
ο τρούλος του Μπρουνελλέσκι & το κωδωνοστάσιο του Τζιόττο
εσωτερική όψη του τρούλου
τομή του τρούλου
κάτοψη του καθεδρικού της Φλωρεντίας
η πρόσοψη ολοκληρώθηκε τα τέλη του 19ου αιώνα
νεογοτθική όψη σε αναγεννησιακό ναό
Ο καθεδρικός ναός της Φλωρεντίας Santa Maria del Fiore
με το μεγαλύτερο τρούλο από τούβλα του κόσμου [1420-36]
έργο του Μπρουνελλέσκι, μετά από διαγωνισμό όπου υπερίσχυσε του αντιπάλου του Ghilberti.
Πώς όμως δε θα κατέρρεε ένας τρούλος κτισμένος πάνω σε τύμπανο 55 μέτρα από το δάπεδο του ναού;
Π.χ. στη ροτόντα του Γαλέριου στη Θεσσαλονίκη του 4ου αιώνα μ.Χ.
ο θόλος στηρίζεται σε ιπτάμενες αντηρίδες.
Είχε ήδη παρθεί η απόφαση για απόρριψη των παραδοσιακών γοτθικών αντηρίδων.
κατασκευαστική δεινότητα
Ιδιοφυής λύση του Μπρονελλέσκι:
α] διαδοχικές οριζόντιες στρώσεις (όπως στο Πάνθεον)
β] διπλό κέλυφος για να μειωθεί το βάρος (όπως στα βαπτιστήρια Πίζας & Φλωρεντίας)
γ] "γοτθική" κατασκευή όπου η παρειά του τρούλου απλώνεται σε 24 νευρώσεις
δ] οξυκόρυφος τρούλος και ΟΧΙ ημισφαιρικός, όπως του Πανθέου, διότι το οξύληκτο τόξο ασκεί λιγότερες πλευρικές πιέσεις
ε] στερέωση του τρούλου με δακτύλιους από πέτρα και σίδερο
χρησιμοποίησε ξύλινα μηχανήματα και γερανούς, όχι σκαλωσιές
ύψος με το φανό 110 μέτρα
βρεφοκομείο εκθέτων
Ospedale degli Innocenti
9 τόξα και 2 παραστάδες
κίονες κορινθιακού ρυθμού με εσκεμμένη αφαίρεση
(δεν αντιγράφει απόλυτα)
αρμονική σύνθεση
tondi από εφυαλωμένη γαλάζια τερακόττα με μωρά του Andrea della Robbia
το πρώτο βρεφοκομείο
Οι δύο βασιλικές του Μπρουνελλέσκι δημιούργησαν εύτακτη αρμονική ισορροπία (παρόμοια με την ανακάλυψη της προοπτικής από τους ζωγράφους)
Santo Spirito
Άγιο Πνεύμα
κατόψεις του ναού
το τετράγωνο της διασταύρωσης είναι ο βασικός εμβάτης όλης της σύνθεσης
μήκος μεσαίου κλίτους = 4 τετράγωνα
ύψος διπλάσιο από το πλάτος
Santo Spirito
κορινθιακή κιονοστοιχία περιτρέχει το ναό και προσδίδει αυτοκρατορικό μεγαλείο
San Lorenzo
Άγιος Λαυρέντιος
Ο άγιος Λαυρέντιος μαρτύρησε επί Βαλεριανού το 258.
O Lorenzo de' Medici διοίκησε ουσιαστικά τη Φλωρεντία 1469-1492.
κάτοψη Αγίου Λαυρεντίου
Sagrestia Vecchia
παλιό σκευοφυλάκιο στον Άγιο Λαυρέντιο
στον Άγιο Λαυρέντιο δε φιλοτεχνούνται πια νωπογραφίες, αλλά πίνακες, όπως ο "ευαγγελισμός" του Fra Filippo Lippi
Cappella Pazzi
λότζια στην είσοδο σκεπάζεται με αβαθή τρούλο
μικρός τρουλαίος χορός πίσω
μικρός τρούλος στη λότζια
κάτοψη του παρεκκλησίου των Πάτσι
το εσωτερικό από ντόπια γκρίζα πέτρα pietra serena
Santa Maria degli Angeli
το πρώτο περίκεντρο αναγεννησιακό κτήριο
το κεντρικό οκτάγωνο ορίζεται από οκτώ πεσσούς
Palazzo Pitti
1377-1446
Έτσι ήταν άραγε ο αρχιτέκτονας;
Προσωπογραφία του στον πίνακα "η ανάσταση του γιου του Θεόφιλου" του Masaccio
ο τρούλος του Μπρουνελλέσκι & το κωδωνοστάσιο του Τζιόττο
εσωτερική όψη του τρούλου
τομή του τρούλου
κάτοψη του καθεδρικού της Φλωρεντίας
η πρόσοψη ολοκληρώθηκε τα τέλη του 19ου αιώνα
νεογοτθική όψη σε αναγεννησιακό ναό
Ο καθεδρικός ναός της Φλωρεντίας Santa Maria del Fiore
με το μεγαλύτερο τρούλο από τούβλα του κόσμου [1420-36]
έργο του Μπρουνελλέσκι, μετά από διαγωνισμό όπου υπερίσχυσε του αντιπάλου του Ghilberti.
Πώς όμως δε θα κατέρρεε ένας τρούλος κτισμένος πάνω σε τύμπανο 55 μέτρα από το δάπεδο του ναού;
Π.χ. στη ροτόντα του Γαλέριου στη Θεσσαλονίκη του 4ου αιώνα μ.Χ.
ο θόλος στηρίζεται σε ιπτάμενες αντηρίδες.
Είχε ήδη παρθεί η απόφαση για απόρριψη των παραδοσιακών γοτθικών αντηρίδων.
κατασκευαστική δεινότητα
Ιδιοφυής λύση του Μπρονελλέσκι:
α] διαδοχικές οριζόντιες στρώσεις (όπως στο Πάνθεον)
β] διπλό κέλυφος για να μειωθεί το βάρος (όπως στα βαπτιστήρια Πίζας & Φλωρεντίας)
γ] "γοτθική" κατασκευή όπου η παρειά του τρούλου απλώνεται σε 24 νευρώσεις
δ] οξυκόρυφος τρούλος και ΟΧΙ ημισφαιρικός, όπως του Πανθέου, διότι το οξύληκτο τόξο ασκεί λιγότερες πλευρικές πιέσεις
ε] στερέωση του τρούλου με δακτύλιους από πέτρα και σίδερο
χρησιμοποίησε ξύλινα μηχανήματα και γερανούς, όχι σκαλωσιές
ύψος με το φανό 110 μέτρα
βρεφοκομείο εκθέτων
Ospedale degli Innocenti
9 τόξα και 2 παραστάδες
κίονες κορινθιακού ρυθμού με εσκεμμένη αφαίρεση
(δεν αντιγράφει απόλυτα)
αρμονική σύνθεση
tondi από εφυαλωμένη γαλάζια τερακόττα με μωρά του Andrea della Robbia
το πρώτο βρεφοκομείο
Οι δύο βασιλικές του Μπρουνελλέσκι δημιούργησαν εύτακτη αρμονική ισορροπία (παρόμοια με την ανακάλυψη της προοπτικής από τους ζωγράφους)
Santo Spirito
Άγιο Πνεύμα
κατόψεις του ναού
το τετράγωνο της διασταύρωσης είναι ο βασικός εμβάτης όλης της σύνθεσης
μήκος μεσαίου κλίτους = 4 τετράγωνα
ύψος διπλάσιο από το πλάτος
Santo Spirito
κορινθιακή κιονοστοιχία περιτρέχει το ναό και προσδίδει αυτοκρατορικό μεγαλείο
San Lorenzo
Άγιος Λαυρέντιος
Ο άγιος Λαυρέντιος μαρτύρησε επί Βαλεριανού το 258.
O Lorenzo de' Medici διοίκησε ουσιαστικά τη Φλωρεντία 1469-1492.
κάτοψη Αγίου Λαυρεντίου
Sagrestia Vecchia
παλιό σκευοφυλάκιο στον Άγιο Λαυρέντιο
στον Άγιο Λαυρέντιο δε φιλοτεχνούνται πια νωπογραφίες, αλλά πίνακες, όπως ο "ευαγγελισμός" του Fra Filippo Lippi
Cappella Pazzi
λότζια στην είσοδο σκεπάζεται με αβαθή τρούλο
μικρός τρουλαίος χορός πίσω
μικρός τρούλος στη λότζια
κάτοψη του παρεκκλησίου των Πάτσι
το εσωτερικό από ντόπια γκρίζα πέτρα pietra serena
Santa Maria degli Angeli
το πρώτο περίκεντρο αναγεννησιακό κτήριο
το κεντρικό οκτάγωνο ορίζεται από οκτώ πεσσούς
Palazzo Pitti
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου