Karl Friedrich Schinkel 1781-1841
Ο μεγάλος ποιητής του κλασικισμού. Από το 1614 διορίστηκε αρχοτέκτονας του Βερολίνου.
Königswache (Neue Wache), heute Zentrale Gedenkstätte für die Opfer von Krieg und Gewaltherrschaft
Αρχικά το νέο φρουραρχείο ήταν το κτήριο της βασιλικής φρουράς του πρίγκηπα της Πρωσίας Φρειδερίκου Γουλιέλμου, φίλου του αρχιτέκτονα
δωρικοί κίονες στo πρόστυλο
Η περιοχή Mitte, το κέντρο του Βερολίνου, όπου βρίσκεται η Νέα Φρουρά ανήκε κατά τη διάρκεια του ψυχρού πολέμου στην Ανατολική Γερμανία και είχε μετατραπεί σε μνημείο για τα θύματα του φασισμού και του μιλιταρισμού
Μετά την επανένωση των δύο Γερμανιών, ονομάστηκε
"κεντρικό μνημείο της Ομοσπονδιακής Γερμανίαςε για τα θύματα του πολέμου και της κυριαρχίας της βίας" Zentrale Gedenkstätte der Bundesrepublik Deutschland für die Opfer von Krieg und Gewaltherrschaft"
γλυπτό της Κέτε Κόλβιτς μέσα στη Νέα Φρουρά σήμερα
"μητέρα με γιο που πεθαίνει"
πάνω από το γλυπτό υπάρχει "οφθαλμός" oculus που το φωτίζει και τα εκθέτει στα στοιχεία της φύσης
H κατοχή του Βερολίνου από τον Ναπολέοντα 1806-8 ενέτεινε το αίσθημα της εθνικής ταυτότητας. Ο διάδοχος του πρωσικού θρόνου Φρειδερίκος Γουλιέλμος φιλοδοξούσε να συγχωνεύσει τα ελληνικά γοτθικά και τευτονικά στοιχεία ονειρευόμενος μία ενοποιημένη Τευτονία. Ακολούθησαν οι απελευθερωτικοί πόλεμοι 1813-5 εναντίον των Γάλλων.
Ο Σίνκελ, φίλος του διαδόχου, εξέφρασε το φιλοσοφικό ιδεαλισμό της Πρωσίας.
μαυσωλείο στον κήπο του Schloss Charlottenburg για τη βασίλισσα Λουίζα που είχε ταυτιστεί με τον αγώνα εναντίον του Ναπολέοντα
δωρικός ναός
Berliner Dom
όπως είναι σήμερα
after Schinkel's remodelling, around 1830
καθεδρικός ναός γοτθικού ρυθμού αλλά με χοροστάσιο που στέφεται από τρούλο
πίστη ότι ο ελληνικός & γοτθικός ρυθμός αποτελούν δίπολο, τους συνθέτει σε ένα νέο ύφος
αντίθεση προς τη ρωμαϊκή αρχιτεκτονική
Die Friedrichswerdersche Kirche
BERLIN, MITTE
Entwurfszeichnung von Karl Friedrich Schinkel für das Königliche Schauspielhaus
σχέδιο του Σίνκελ για το θέατρο του Βερολίνου
κι αυτό ελληνίζει έντονα όπως και τα υπόλοιπα κτήριά του στο Βερολίνο
παλιό μουσείο
μακρά, σχεδόν φοβιστική κιονοστοιχία στην είσοδο με 18 ιωνικές κολόνες
κάτοψη του παλαιού μουσείου
The plan of the Altes Museum in Berlin is archetypal for the many museums, which spread all over Europe from the beginning of the nineteenth century onward
κεντρική ροτόντα μέσα στο παλιό μουσείο
ακουαρέλα του 19ου αιώνα
Rotunde in der Farbgebung des 19. Jahrhunderts, Aquarell von Carl Emanuel Conrad
μοιάζει με το Πάνθεον
Innere Perspektive der Treppenanlage, Zeichnung von Schinkel, 1829
σκάλα στο βάθος της κιονοστιχίας,
διάλυση του φραγμού εσωτερικού/εξωτερικού χώρου
μια βεράντα με θέα το Βερολίνο
Altes Museum
παρακάτω
εξοχικές κατοικίες για τους τρεις πρίγκηπες
δοκιμάζει όλους τους ρυθμούς
Schloss Charlottenhof
στο Sanssouci για το διάδοχο του θρόνου Φρειδερίκο Γουλιέλμο
(του βασιλικού οίκου των Hohenzollern)
ελληνική δωρική στοά
ασύμμετρο σύνολο στο πάρκο του Σαρλότενχοφ
του σπιτιού του αυλικού κηπουρού, του περίπτερου του τσαγιού και του ρωμαϊκού λουτρώνα
ιταλίζουσα τεχνοτροπία
Schloss Babelsberg
για τιν πρίγκηπα Γουλιέλμο κοντά στο Πότσνταμ
αναφορά στα βρετανικά κάστρα
γοτθικά στοιχεία
Schloss Glienicke
das Sommerschloss des Prinzen Carl von Preußen.
για τον πρίγκηπα Κάρολο
γερμανικός νεοκλασικισμός
αντίγραφα θραυσμάτων στον τοίχο
οικία Φάϊλνερ στο Βερολίνο, γκρεμίστηκε το 1945
άβαφη μπεζ τερακότα και τούβλα δύο χρωμάτων
Bauakademie
κατεδαφίστηκε το 1962 για να χτιστεί το υπουργείο εξωτερικών της τότε Ανατολικής Γερμανίας
Berliner Bauakademie bzw. später Schinkelsche Bauakademie
Βερολινέζική Αρχιτεκτονική Ακαδημία
όπως ήταν το 1888
πρόδρομος της μοντέρνας αρχιτεκτονικής
στην πρόσοψη χρήση κόκκινου & μοβ τούβλου με μπεζ τερακότα και εφυαλωμένα μοβ πλακάκια
σε μία "αεροδυναμική" επιφάνεια
κύβος με 4 προσόψεις κάθε μία μήκους 8 διάστυλων που χωρίζονται από πεσσούς, όπως στα αγγλικά εργοστάσια
προσπάθεια εκπολιτισμού ενός λειτουργικο κτηρίου μέσω της συγχώνευσης ελληνικού & γοτθικού ρυθμού
Ο Σίνκελ έζησε τα τελευταία 4 χρόνια της ζωής του σ' αυτό το αγαπημένο του κτήριο.
Rekonstruierte Gebäudeecke und „Planenhaus“, im Vordergrund der ab 2008 wieder angelegte Schinkelplatz
πρόσοψη καμβάς στη σημερινή πλατεία Σίνκελ
Ανεκτέλεστα έργα:
"η κατασκευή να γίνεται όμορφη, η αρχιτεκτονική αποτελεί έκφραση υψηλών ιδεών & πρέπει να συνυπολογίζονται οι απαιτήσεις της ιστορίας, της ποίησης και της ομορφιάς"
φανταστικά ανάκτορα για τον Όθωνα πάνω στην Ακρόπολη (1834)
με τον Παρθενώνα, διακοσμητικό στοιχείο του βασιλικού κήπου!!!
ανάκτορα για την αυτοκράτειρα της Ρωσίας (πριγκίπισσα Καρλότα της Πρωσίας)
στην Οριάντα της Κριμαίας
βιβλιογραφία
Watkin, D. (2015). ιστορία της δυτικής αρχιτεκτονικής. Αθήνα: ΜΙΕΤ
σ. 480-6
προσωπικές σημειώσεις μου από τις παραδόσεις του καθηγητή Ανδρέα Γιακουμάτου κατά το γ' εξάμηνο 2017-2018 ΑΣΚΤ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου