Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τρίτη 16 Ιανουαρίου 2018

Ο γλύπτης και αρχιτέκτονας Ιωάννης Λαυρέντιος Μπερνίνι


αυτοπροσωπογραφία όταν ήταν 25 χρονών


 αυτοπροσωπογραφία όταν ήταν 67 χρονών

Gian Lorenzo Bernini
1598-1680 
 οφείλει τις παραγγελίες του στους πάπες
Ουρβανό Η'  [1623-44]    BARBERINI
Αλέξανδρο Ζ'   [1655-67]   CHIGI

 Baldacchino di San Pietro
κιβώριο στον Άγιο Πέτρο της Ρώμης 
μεσαίο κλίτος

                         Disegno per le colonne tortili del Baldacchino


 καταλύει τα όρια γλυπτικής και αρχιτεκτονικής
βρίσκεται πάνω στον τάφο του Αγίου Πέτρου
 στριφτές σολομώντειες κολόνες
 συμβολισμός
νίκη της εκκλησίας επί του ιδουδαϊσμού και ειδωλολατρείας
(μπρούντζος από το πολυθεϊστικό Πάνθεον & κολόνες από το ναό στην Ιερουσαλήμ) 




 Αγία τράπεζα στην ανατολική κόγχη του ναού του Αγίου Πέτρου
 ενέθεσε την Cathedra Petri  μέσα σε μπρούντζινο θρόνο
(στ' αλήθεια πρόκειται για το θρόνο στέψης του αυτοκράτορα Καρόλου του Καραφλού, το 877) 
ο θρόνος στηρίζεται στις 4 τεράστιες μορφές των πατέρων της εκκλησίας
φωτίζεται από οβάλ κίτρινο παράθυρο με λευκό περιστέρι που συμβολίζει το άγιο πνεύμα, ενώ ακτίνες κτυπούν γυάλινα σύννεφα με αγγελάκια (puti)
παιχνίδι πραγματικού, κρυμμένου & κατ' απομίμηση φωτός





οι κίονες θυμίζουν αρχαιοελληνικό ναό

στοές στην πλατεία του Αγίου Πέτρου
το ελλειψοειδές περιστύλιο ενώνει το μνημείο με την πόλη
"στοές που δέχονται σαν μητρική αγκαλιά τους πιστούς για να επιβεβαιώσουν τα ορθά τους δόγματα, τους αιρετικούς ξια να ξαναενωθούν με την εκκλησία και τους απίστους να τους αποκαλύψουν τηνμ αληθιμή πίστη"




scala regia
τελετουργική σκάλα οδηγεί στα παπικά διαμερίσματα 
οι ιωνικοί κίονες χαμηλώνουν σταδιακά καθώς ανεβαίνουν
στο κάτω πλατύσκαλο ανδριάντας του Μεγάλου Κωνσταντίνου τη στιγμή της θρησκευτικής μεταστροφής του 
(μάχη στη Μιλβία γέφυρα εναντίον του Μαξέντιου το 312 in hoc signo ninces ἐν τούτῳ νίκα)

εισβολή της δραματουργίας μέσα σε αρχιτεκτονικό χώρο



 πρόσοψη
 Άγιος Ανδρέας του Κυριναλίου 
παρεκκλήσιο για τους δόκιμους του τάγματος των Ιησουιτών
οριζόντιος ημικύκλιος θριγκός σε αντίστιξη προς το κατακόρυφο του τόξου που βρίσκεται από πίσω
το αέτωμα στηρίζεται σε τεράστιες κορινθιακές παραστάδες





κάτοψη του Αγίου Ανδρέα




ο τρούλος της εκκλησίας και η εικόνα του Αγίου Ανδρέα με τον κρυφό της φωτισμό
διπλοί κίονες, εντοιχισμένοι πεσσοί



 Ecclesia collegiata Beatae Mariae Virginis Dei Matris in Coelum Assumptae
στην  Ariccia
 (Μετάσταση της Παρθένου Μαρίας)
αναδημιουργία του Πανθέου
ροτόντα με πρόστυλο
3 καμάρες & αέτωμα
Μπαρόκ / νεοκλασικό 



o τρούλος της εκκλησίας
cupola con gli stucchi di Antonio Raggi


σχέδιο για το παλάτι του Λούβρου του 1664







                          fontana dei quattro fiumi 




                                    fontana del Moro



 
                                        Απόλλων και Δάφνη  1622-5




                                 η έκσταση της Αγίας Τερέζας











βιβλιογραφία
Gombrich, E.H. (1998). Το χρονικό της τέχνης. Β' έκδοση. Αθήνα: ΜΙΕΤ 
σ. 387-392
Watkin, D. (2015). Ιστορία της δυτικής αρχιτεκτονικής. Γ' ανατύπωση. Αθήνα: ΜΙΕΤ
 σ. 281-286
Ζιρώ, Ο., Μερτζάνη, Ε. & Πετρίδου, Β. (2015). Ιστορία της τέχνης Γ' Λυκείου. ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
σ. 176-9


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου