Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 22 Ιανουαρίου 2018

Σκόρπιες σημειώσεις Γ4 φιλοσοφία της τέχνης






Pierre Huyghe
Untitled (Liegender Frauenakt) 2011-12
Concrete cast with beehive structure, wax, 7500 x 1450 x 450mm

Ο Ντάντο απορρίπτει την άποψη ότι το ωραίο είναι ουσιώδες



I Like America and America Likes Me
Joseph Beuys
Date: 1974 United States 
Style: Conceptual Art
Genre: performance






Felt suit     Filzanzug   τσόχινο κουστούμι
Joseph Beuys
Date: 1970
Style: Neo-Dada
Genre: installation
Media: ready-made, wood, felt
Dimensions: 170.2 x 99.1 cm
Location: Art Institute of Chicago, Chicago, IL, US

 Beginning in 1965, Beuys began producing replications of his pieces, which he termed “multiples.” In an effort to make art more readily available to the general public, rather than rich art collectors
 

ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΣ
όχι στην τέχνη του αμφιβληστροειδούς
διανοητική εμπλοκή
οποιοσδήποτε μπορεί να είναι καλλιτέχνης
οτιδήποτε μπορεί να είναι τέχνη



 Édouard Manet
Le Déjeuner sur l'herbe (Πρόγευμα στην χλόη), 1863
Παρίσι, Μουσείο Ορσέ


ΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΣ
μείωση της απόστασης μεταξύ φόντου & πρώτου πλάνου
θρίαμβος του δισδιάστατου  επί του τρισδιάστατου που ίσχυε από τον Τζιότο [πρωτο - αναγέννηση] μέχρι τον Κουρμπέ [ρεαλισμός]


jEFF pittman
Vernal Falls - Yosemite
η ζωγραφική αποδίδει την αντιληπτική / εικαστική αλήθεια


Photo of Vernal Falls at Yosemite by Eadweard Muybridge, 1872
η φωτογραφία αποδίδει την οπτική αλήθεια




          The Execution of Lady Jane Grey   1833
                              Paul Delaroche

 The painting portrays, erroneously in some regards, the moments preceding the death of Lady Jane Grey, who on 10 July 1553 was proclaimed Queen of England, only to be deposed nine days later and executed in 1554.

"πάει πέθανε η ζωγραφική" [λόγω της εμφάνισης της νταγκεροτυπίας]
 Ντελαρός





Barnett Newman
Broken Obelisk in the University of Washington's Red Square
also known as Black Needle
 1963-7




René Magritte
La condition humaine 1933

δεν πρέπει να υπάρχει οπτική διαφορά  στο αν κοιτάζει κανείς έναν πίνακα και να κοιτάζει από το παράθυρο αυτό που δείχνει ο πίνακας
Leon Battista Alberti  [1404-1472]



Conceptual Art in Britain 1964–1979,
April 12–August 29, 2016, installation view, Tate Britain

δεν υπάρχουν πια υφολογικοί / φιλοσοφικοί περιορισμοί για το τι είναι τέχνη...
είναι το τέλος της αφήγησης...
Arthur Danto



Han van Meegeren
διάσημος πλαστογράφος
Christ with the Adulteress, 1942,
Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

  the Vermeer forgery Christ with the Adulteress was sold to Nazi banker and art dealer Alois Miedl in 1942. Experts could probably have identified it as a forgery; as van Meegeren's health declined, so did the quality of his work. He chain-smoked, drank heavily, and became addicted to morphine-laced sleeping pills. Fortunately for van Meegeren, there were no genuine Vermeers available for comparison, since most museum collections were in protective storage as a prevention against war damage. Miedl then sold it to Reichsmarschall Hermann Göring for 1.65 million guilders



Carl Andre
 Equivalent VIII
αυτός ο σωρός τούβλων που αγοράστηκε από την γκαλερί TATE, το 1979, 2.297 λίρες, αναγνωρίζεται ως έργο τέχνης, μόνο στο πλαίσιο ενός μουσείου
[when is art?]



ένα μοντέρνο cabinet de curiosités


DAMIEN HIRST
περιουσία του καλλιτέχνη 215 εκ. λίρες
Pharmacy
1992
Dimensions variable
Glass, faced particleboard, painted MDF, beech, ramin, wooden dowels, aluminium, pharmaceutical packaging, desks, office chairs, foot stools, apothecary bottles, coloured water, Insect-O-Cutor, medical text books, stationery, bowls, honey and honeycomb




objet trouve
found object

Michael Landy
Costermonger’s Barrow II 1991

ούτε ότι εκτίθεται στο μουσείο, ούτε ότι ο καλλιτέχνης το ονόμασε εργο τέχνης είναι πειστικές αποδείξεις...
όχι λοιπόν
"είναι αυτό το αντικείμενο μονίμως έργο τέχνης;"
αλλά
"πότε ένα αντικείμενο είναι έργο τέχνης;"
λειτουργεί ως σύμβολο;
έχει σημασιολογική πυκνότητα;

Nelson Goodman
λειτουργική προσέγγιση



τέχνη της σκιάς...
ασαφή τα όρια της τέχνης μέσα στην αποθήκη του W.E. Kennick

Kumi Yamashita - 山下工美
1994
H180, W230, D5cm
Wood, single light source, shadow
Microsoft Art Collection, Washington USA

Ad Reinhardt
Abstract Painting, Red

1952
a diptych of two square canvases, each of which is composed of nine smaller squares of various shades of red that form a cruciform shape. As one square abuts another of a slightly different value or saturation




 
Kazimir Malevich


Black Square 1915
 Чёрный супрематический квадрат

 Up until now there were no attempts at painting as such, without any attribute of real life…Painting was the aesthetic side of a thing, but never was original and an end in itself.

 he wanted to completely abandon depicting reality and instead invent a new world of shapes and forms that belonged exclusively in the realm of art for art’s sake

ο μη αντικειμενικός κόσμος

  the square’s first appearance was indeed in 1913, as the design for a stage curtain in the futurist opera Victory over the Sun.
  suprematism
 Created by Malevich, it’s all about the supremacy of colour in painting. He took geometric shapes and a limited palette of colours and created a specific focus on the painted form and colour existing on the canvas purely as paint, not representing a scene or a landscape or a person.

the first icon that wasn’t, well, an icon

Within months of Malevich’s death in 1935, his work disappeared from public view and Stalin’s state-sponsored social realism was adopted as the ‘official art’ of Soviet Russia. The Black Square wasn’t exhibited again until the 1980s.





Robert Mapplethorpe

Louise Bourgeois

1982, printed 1991
Photograph, gelatin silver print on paper

 η τέχνη είναι μια ανοιχτή έννοια
μόνο για πλέγματα ομοιοτήτων μπορούμε να μιλήσουμε, όχι για δυνατότητα ορισμού
Morris Weitz






"εις δόξαν"
Βλάσης Κανιάρης

φωτίζει τις διάφορες πτυχές της σύγχρονης κοινωνικο - πολιτικής κρίσης στην Ελλάδα.
διακρίνεται για τη δωρική απλότητα του εικαστικού λεξιλογίου του, το έργο αποπνεέι ιδεολογική και συναισθηματική ένταση που λειτουργεί ως σχόλιο σχετικά με την ανεξέλεγκτη αστικοποίηση και τη σημασία της διατήρησης της ιστορικής συνείδησησης.
Το έργο  αποτελείται από ξύλινους δοκούς, ελληνικές σημαίες  και σακιά γνωστής ελληνικής τσιμεντοβιομηχανίας, παρουσιάστηκε το 1999 στην αναδρομική έκθεση του καλλιτέχνη
 στην Εθνική Πινακοθήκη στην Αθήνα
και το 2011 στην Πλατεία Ομονοίας
στο πλαίσιο πρότζεκτ που διοργάνωσε το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Αθήνας.


Mίμηση της φύσης
αναπαράσταση

The quest for imitative realism has been with us since antiquity.
Pliny the Elder told the story of two rival painters, Zeuxis and Parrhasius, who were competing to see who could produce the most realistic painting. The story goes that Zeuxis had painted a picture of grapes so realistically, that birds were deceived enough to peck at the fruit. After Parrhasius finished his painting, he invited Zeuxis to his studio. Zeuxis tried to lift the curtain from the panel to see the painting underneath. To his surprise, the panel was a painting of a curtain. Zeuxis conceded that Parrhasius was a better painter, whereas he had deceived only birds, Parrhasius had fooled a human being.


ΣΎΓΧΥΣΗ ΤΩΝ ΟΡΙΩΝ ΜΕΤΑΞΥ
ΥΛΙΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ & ΕΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Robert RAUSCHENBERG
BED
1955
Combine: oil and pencil on pillow, quilt, and sheet, mounted on wood support



My Bed
 Tracey Emin
 (bed with bedroom objects in an abject state)
First created in 1998, it was exhibited at the Tate Gallery in 1999
inspired by a sexual yet depressive phase in the artist's life when she had remained in bed for several days without eating or drinking anything but alcohol.
 When auctioned by Christie's in July 2014, the piece was sold for a little over £2.5 million.


 ΠΡΩΤΟΤΥΠΙΑ
" anyone could exhibit an unmade bed."
 To these claims the artist retorted, "Well, they didn't, did they? No one had ever done that before."



                                  είδωλον        έκαστον       είδος
Joseph Kosuth,
One and Three Chairs (1965)
  the work changes each time it is installed in a new venue

the piece consists of a chair, a photograph of the chair, and an enlarged dictionary definition of the word "chair"

 the installer is to choose a chair, place it before a wall, and take a photograph of the chair. This photo is to be enlarged to the size of the actual chair and placed on the wall to the left of the chair.



La trahison des images
η προδοσία των εικόνων
1928–29, René Magritte.


Coloured scanning electron micrograph of a common housefly (Musca domestica). The head is dominated by a pair of large compound eyes, each eye composed of about 4000 image-forming facets called ommatidia.

τι είναι πραγματικότητα;
πώς λειτουργεί η αντίληψή μας;




The painting, Woman's Head (1939), by Pablo Picasso, that was one of three paintings stolen from Greece's National Gallery on January 9, 2012. The painting, measuring 56cm X 40cm, was donated to the Greek people by Picasso in 1949 to honour their "brave resistance against the Nazis". The other two paintings were by Dutch painter Piet Mondrian and Italian artist Guglielmo Caccia, also known as Il Moncalvo. Read the story

"πάντα βλέπουμε πράγματα διαμεσολαβημένα από σχήματα"
Μουρίκη σ. 26-7
όλοι έχουμε προσχηματισμένες αντιλήψεις
ή μάλλον η κάθε εποχή έχει διαφορετικές 

"Αν πρόκειται για καθαρές έννοιες της διάνοιας, τότε ονομάζονται σχήματα."
Καντ, σ. 294 [παρ. 59]


Improvisation 3, 1909


"το αυθεντικό έργο τέχνης βγαίνει από τον καλλιτέχνη μ' ένα μυστηριώδη, αινιγματικό, μυστικιστικό τρόπο..."


Original studio photograph. Shown to the left is the 2nd version of  
Bicycle Wheel, 1916-17.
Marcel Duchamp

απο-αισθητικοποίηση της τέχνης [μεταμοντέρνο]


Roy Fox Lichtenstein   [1923-1997]
Drowning Girl (1963).

κατάργηση διάκρισης υψηλής & χαμηλής τέχνης [μεταμοντέρνο]


 Marilyn Diptych  1962
Andy Warhol
 It contains fifty images of the actress, which are all based on a single publicity photograph from the film Niagara (1953).

πληθωριστικός πολλαπλασιασμός των ομοιωμάτων [μεταμοντέρνο]

υποβιβασμός μιας μοναδικής οντότητας σε εμπορεύσιμο προϊόν,
μια "κοκακολοποίηση" του ανθρώπου...

η αξία του συγκεκριμένου έργου έγκειται στο ότι αποδίδει την ιδέα της εμπορευματοποίησης τόσο εμφατικά μέσω των μορφικών επιλογών του καλλιτέχνη




Jeff Koons, 
"Rabbit" (1986)
stainless steel

παρωδία
It is a joke! This is kitsch glorified, and kitsch that received its ultimate accolade when, in the Macy's Thanksgiving Day Parade it joined the neon signs in Times Square.



Pablo Picasso
spring 1918,  
Portrait d'Olga dans un fauteuil

 το έργο τέχνης έχει αξία μόνο στο βαθμό που μέσα από τα μορφικά του χαρακτηριστικά, και τις ιδιότητες της σύνθεσης να εγείρει μια πλούσια αισθητική εμπειρία πνευματικού χαρακτήρα, διαφορετική από την ευτελή εμπειρία του κόσμου
[άποψη του  Clive Bell]


Robert Rauschenberg
Erased de Kooning Drawing   1953

έργο φάρσα
το έργο πρέπει να κατανοηθεί ως φορέας νοήματος και όχι ως αισθητικό αντικείμενο
[Joseph Kosuth]



Cildo Meireles
Insertions into Ideological Circuits: Coca-Cola Project 1970


Three examples of these bottles are pictured above, each with a different furtive missive. The bottle on the left bears the phrase, ‘Yankees go home!’; the one in the middle, a labelled diagram of a Molotov cocktail; on the right, the more philosophical query, ‘Which is the place of the work of art?

"το εννοιολογικό έργο τέχνης δημιουργείταιγια να επηρεάσει τη σκέψη του θεατή, όχι τα μάτια του, ή τα συναισθήματά του"
Joseph Kosuth




                                           bottle rack 1921
The Bottle Rack (also called Bottle Dryer or Hedgehog
(Egouttoir or Porte-bouteilles or Hérisson
is an artwork created in 1914 by Dada artist
 Marcel Duchamp.
 τα εννοιολογικά έργα δεν είναι καν έργα τέχνης γιατί τους λείπει η αισθητική διάσταση
Monroe Beardsley




Un dimanche après-midi à l'Île de la Grande Jatte
1884-6
Georges-Pierre Seurat

 
εξεζητημένη χρήση του μέσου στην παραδοσιακή τέχνη



Damien Hirst


Away from the Flock

1994
 Glass, stainless steel, Perspex, acrylic paint, lamb and formaldehyde solution
the  sculpture in that it exists in three versions, all created the same year, of which ARTIST ROOM’s is the third.

 απόρριψη των παραδοσιακών μέσων και τεχνικών δημιουργίας



 The original Fountain by Marcel Duchamp photographed by Alfred Stieglitz at the 291 (Art Gallery) after the 1917 Society of Independent Artists exhibit.

the photo published in The Blind Man, Volume 2

απελευθέρωση της τέχνης από τις αισθητικές παραμέτρους



 CHAPMAN BROTHERS
 Disasters of War No.3 2000 Hand-coloured etching

στόχος της εννοιολογικής τέχνης είναι να αναπαριστά ιδέες και να έχει γνωσιακή αξία


George Grosz
Interrogation  (1938), watercolour and ink on paper.

 Μιχάλη Κουντούρη
εφημερίδα των συντακτών 23-1-2018

την άποψη που ο πίνακας εκφράζει για την ισχύουσα κοινωνικοπολιτική κατάσταση

ΓΝΩΣΙΑΚΗ ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΕΧΝΗΣ
(διευκολύνει την κατανόηση του κόσμου και της ανθρώπινης κατάστασης)

Henri Matisse
Study of a Nude, 1899
"επιθυμώ το έργο μου να αποτελέσει τόπο ανάπαυλας για τον κουρασμένο επιχειρηματία"



La femme qui pleure  1937
κλαίουσα γυναίκα
 Pablo Picasso

καταλληλότητα της μορφής για την απόδοση αυτού του είδους πόνου
πώς ο πόνος κατακερματίζει την ψυχή του ατόμου
φαινομενολογική διάσταση του πόνου της απώλειας

το εξαρτημένα ωραίο αφορά στην ικανοποίηση που προκύπτει από την αντίληψη των μορφικών ιδιοτήτων σε σχέση με τις συγκεκριμένες έννοιες
pulchritudo adhaerens
εδώ η ομορφιά προϋποθέτει την έννοια ενος σκοπού που καθορίζει τι πρέπει να είναι το πράγμα, άρα την έννοια της τελειότητάς του...
Καντ, παράγραφος 16



Naum Gabo


Two Cubes (Demonstrating the Stereometric Method)
 Painted wood

1930

ΑΠΑΞΙΩΤΙΚΗ ΣΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΗ ΥΕΧΝΗ
τετριμμένες ιδέες...
το συγκεκριμένο εννοιολογικό έργο αποτελεί περίπτωση δειγματικής απεικόνισης - δεν έχει δυνατότητα γνωσιακής αξίας
James Young



Andy Warhol
Marilyn
“In August '62 I started doing silkscreens. I wanted something stronger that gave more of an assembly line effect. With silkscreening you pick a photograph, blow it up, transfer it in glue onto silk, and then roll ink across it so the ink goes through the silk but not through the glue. That way you get the same image, slightly different each time. It was all so simple quick and chancy. I was thrilled with it. When Marilyn Monroe happened to die that month, I got the idea to make screens of her beautiful face, the first Marilyns.”

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΌ ΔΕΊΓΜΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΉΣ ΑΝΑΠΑΡΆΣΤΑΣΗΣ

εξωτερικό πλαίσιο πληροφοριών:
καταναλωτισμός, show biz, εμπορευματοποίηση, καλλιτεχνική πρωτοπορεία της δεκαετίας του 1960

το έργο τέχνης δε λειτουργεί αυτόνομα...
χρειάζεται ένα πλαίσιο θεωρίας για να κατανοηθεί το έργο

συνέχεια παραδοσιακής / εννοιολογικής τέχνης






Santiago Sierra
‘Space closed by corrugated metal’ 2002
 Lisson Gallery

βιωματική γνώση
κατανόηση κάποιας ιδέας που γνωρίζουμε μέχρι τώρα θεωρητικά
περιθεριοποίηση - αποκλεισμός από κάτι που το άτομο θεωρεί ότι δικαιούται






βιβλιογραφία
Kant, I. (2013) [1790]. Κριτική της κριτικής δύναμης. γ' έκδοση. Αθήνα: Σμίλη
Μπαντινάκη, Κ. Η καλλιτεχνική αξία της εννοιολογικής τέχνης. στο
Κιντή, Β. (2011) Φιλοσοφία και τέχνη Αθήνα: Εκδόσεις Οκτώ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου