Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου 2020

σημειώσεις Ιστορία και Θεωρία Εκθέσεων Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης


Δ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ 021
Ιστορία και Θεωρία Εκθέσεων Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης 
εαρινό εξάμηνο 2019-2020 
διδάσκουσα: Ειρήνη Γερογιάννη 

σημειώσεις του Εμμανουήλ Νίνου
η' εξάμηνο, 4ο έτος


10ο μάθημα Σάββατο 6 Ιουνίου 2020
βιντεομάθημα λόγω καραντίνας κορωνοϊού
MICROSOFT TEAMS on Android


Magiciens de la terre at the Grande Halle, Parc de la Vilette, Paris 1989
© Centre Pompidou, Bibliothèque Kandinsky

Traditional paintings by the Yuendumu (aboriginal community in Australia)
and
in the background ‘Red Earth Circle’, a work by Richard Long
 at the Grande Halle, Parc de la Villette, Paris 1989
© Centre Pompidou, Bibliothèque Kandinsky
αντιπαράθεση δυτικής/μη δυτικής τέχνης

documenta11
8 June – 15 September 2002



In a social-housing estate in the heart of Kassel’s Nordstadt, a socially deprived area of the city, Thomas Hirschhorn erected his Bataille Monument (2002). Built with cheap materials in cooperation with local youth, this archive devoted to the French thinker, an advocate of unrestricted consumption and a critic of utilitarianism, was open to the public—an experiment poised between success and failure that, by virtue of the various issues it addressed, exposed the persistently troublesome dialogue between contemporary art and the so-called lower class of society.




9ο μάθημα Παρασκευή 29 Μαΐου 2020
βιντεομάθημα λόγω καραντίνας κορωνοϊού
MICROSOFT TEAMS on Android



Chris Ofili, The Holy Virgin Mary, 1996,
paper collage, oil paint, glitter, polyester resin, map pins & elephant dung on linen, 243.8 x 182.9 cm
© Chris Ofili

The Dung-Adorned Madonna That Giuliani Once Tried to Ban Has Been Donated to MoMA by Steve Cohen

https://news.artnet.com/art-world/steve-cohen-chris-ofili-virgin-mary-moma-1269002




Late Review - Sensation Exhibition

(BBC2, 1997)



Sensation: Young British Artists From The Saatchi Gallery
The Royal Academy, London





Myra is a large painting created by Marcus Harvey in 1995. It was displayed at the Sensation exhibition of Young British Artists at the Royal Academy of Art in London from 8 September to 28 December 1997.
The Moors murders were carried out by Ian Brady and Myra Hindley between July 1963 and October 1965, in and around Manchester, England. The victims were five children—Pauline Reade, John Kilbride, Keith Bennett, Lesley Ann Downey and Edward Evans—aged between 10 and 17, at least four of whom were sexually assaulted.




cities on the move
at Wiener Secession
vienna 1998


International Landscape, 1997

Wang Du
Plaster figure of prostitute.


Single Channel Performance Videos

Cities on the Move: 2727 Kilometers Bottari Truck, Korea



8ο μάθημα Τρίτη 26 Μαΐου 2020
βιντεομάθημα λόγω καραντίνας κορωνοϊού





Les immatériauxat Centre Pompidou, Paris, 1985.

άρθρο για την έκθεση


"Les Immatériaux," an exhibition organized by
Jean-François Lyotard’s and Thierry Chaput,
Centre Georges Pompidou in Paris
1985

Η μεταμοντέρνα κατάσταση

"La condition postmoderne" (Πρωτότυπος τίτλος στα γαλλικά)

Συγγραφή: · Jean - Francois Lyotard
Μετάφραση: · Κωστής Παπαγιώργης
Έκδοση: Απρίλιος 2008 από "Γνώση"
Σελ.:156 (21χ14), Σκληρό εξώφυλλο, ISBN: 960-235-232-9


JEAN-FRANQOIS LYOTARD
Η ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

δύο κατάλογοι της έκθεσης στα γαλλικά

Tate Papers ISSN 1753-9854

From Over- to Sub-Exposure: The Anamnesis of Les Immatériaux Landmark Exhibitions Issue





7ο μάθημα Παρασκευή 15 Μαΐου 2020
βιντεομάθημα λόγω καραντίνας κορωνοϊού


αφίσα της έκθεσης
A New Spirit in Painting
was the title of a major exhibition at the Royal Academy
in London in 1981.


Georg Baselitz, Fingermalerei – Adler, 1972
© Georg Baselitz, 2018
Photo: © Bayer&Mitko - ARTOTHEK
https://www.facebook.com/hatjecantz/photos/a.392557304097217/1815847978434802/?type=3&theater


35 attendees  time 15:17



Zeitgeist
Martin-Gropiuc-Bau
Berlin, 1982
Christos M Joachimides; Norman Rosenthal



The Triumph of Painting
Saatchi gallery
London, 2005



Contemporary Magazine (N° 58), 2003.

New Spirit Then, A New Spirit Now, 1981 - 2018

Curated by Norman Rosenthal


New York

https://www.alminerech.com/exhibitions/4858-a-new-spirit-then-a-new-spirit-now-1981---2018





ΔΙΕΘΝΉς ΈΚΘΕΣΗ ΣoΥΡΕΑΛΙΣΜΟΎ ΣΤΟ πΑΡΊΣΙ, 1938


Marcel Duchamp, Twelve Hundred Coal Bags Suspended from the Ceiling over a Stove, 1938
(part of his installation for the Exposition Internationale du Surréalisme, Paris)




Le taxi pluvieux (ΤΟ Βροχερό ταξί) (1938) του Salvador Dalí.
Ο Dalí είχε εξοπλίσει το ταξί
του με κλαδιά κισσού, τρυπημένους σωλήνες με τρεχούμενο νερό και δύο
γυναικεία μανεκέν (κούκλες) – μία στο μπροστινό κάθισμα και μία στο πίσω –
στολισμένες με ζωντανά σαλιγκάρια.


4ο μάθημα Παρασκευή 24 Απριλίου 2020
βιντεομάθημα λόγω καραντίνας κορωνοϊού

 ανοιχτή διάλεξη της Ειρήνης Μαρινάκη
PhD The London Consortium
53ο λεπτό 69 attendees 
16:00 62 attendees
 


 BLINDFOLD CHESS 1945 JULIEN LEVY GALLERY
 https://worldchesshof.org/exhibit/designing-chessmen-taste-imagery-chess


Nicolas Calas
Nikos Kalamaris
Nikitas Randos
M. Spieros
Νικόλας Κάλας 
Νικήτας Ράντος 
Νικόλαος Καλαμάρης,
 27 Μαΐου 1907 - 31 Δεκεμβρίου 1988)
 https://www.facebook.com/pg/Nicolas-Calas-172125459648754/posts/

Nicolas Calas: The Trotskyist Time Forgot
Alan Wald
PDF of article

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΛΑΣ «ΔΕ ΓΡΑΦΩ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΤΩ ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΝΑ ΞΑΝΑΔΙΑΒΑΣΤΩ»
https://archive.ert.gr/24546/


Wifredo Lam
Bloodflames  Hugo Gallery, 1947


Installation Design for the Exhibition "Blood Flames"
 at the Hugo Gallery in New York 1947
Frederick Kiesler
https://www.philamuseum.org/collections/permanent/315462.html?mulR=14121


3ο μάθημα Παρασκευή 10 Απριλίου 2020
βιντεομάθημα λόγω καραντίνας κορωνοϊού


σουπρεματισμός
 Καζίμιρ Μαλεβιτς


υπεροχή της καθαρής αίσθησης στις εικαστικές τέχνες,
η καθαρή αίσθηση είναι εντελώς ανεξάρτητη από το περιβάλλον,
το αντικείμενο καθεαυτό είναι χωρίς νόημα για το σουπρεματιστή,
ο σουπρεματιστής πέταξε μακριά τις ιδέες, τις έννοιες και τις απεικονίσεις,
κατασκευή ενός νέου κόσμου, του κόσμου της αίσθησης,
απελευθερώνει την τέχνη από τη σαβούρα της αντικειμενικότητας,
περίμενα ότι η κριτική θα θεωρούσε το "μαύρο τετράγωνο" επικίνδυνο και ακατανόητο,
η τέχνη δεν υπηρετεί το κράτος ή τη θρησκεία,
δεν υπάρχουν εικόνες της πραγματικότητας, μόνο μια έρημος!
μια έρημος γεμάτη από το πνεύμα της μη-αντικειμενική αίσθησης,
η έκσταση της μη-αντικειμενικής ελευθερίας,
η αντικειμενική παρουσίαση βασίζεται στη ζωντάνια της αυταπάτης,
η νέα τέχνη δεν εικονογραφεί,
οι συγκινησιακές εντυπώσεις πρέπει να αποκτήσουν φόρμα,
το "μαύρο τετράγωνο": τετράγωνο=αίσσθηση, ασπρο φόντο= το τίποτα,
 μη-αντικειμενική τέχνη ως έκφραση της καθαρής αίσθησης,
το μοναδικό ουσιαστικό χρέος του ανθρώπου είναι η καλλιτεχνική δημιουργία,
η ζωή μας είναι μια θεατρική παράσταση όπου η μη αντικειμενική αίσθηση παριστάνεται μέσω της αντικειμενικής εμφάνισης.
ο σουπρεματιστής δε βλέπει ούτε αγγίζει: μόνο αντιλαμβάνεται!
το πραγματικό πρόσωπο δεν είναι αναγμωρίσιμο πίσω από τη μάσκα που θεωρείται "ανθρώπινο πρόσωπο",
τα μη πρακτικά πράγματα αντέχουν στο πέρασμα χιλιετιών και παραμένουν "επίκαιρα" ενώ τα αναγκαία και πρακτικά έχουν μόνο λίγες μέρες ζωή!
το τραπέζι, το κρεβάτι, ή η καρέκλα δεν είναι αντικείμενα χρηστικά, αλλά μορφές πλαστικών αισθήσεων

(Mario de Micheli, Οι πρωτοπορίες της τέχνης του 20ου αιώνα, Αθήνα, εκδόσεις Οδυσσέας, 1992
σ. 404-415)


cubism and abstract art
MoMA catalog
1936
https://www.moma.org/documents/moma_catalogue_2748_300086869.pdf



Vladimir Tatlin
Corner Counter-Relief, 1914,
 State Russian Museum, St. Petersburg

 When the counter-reliefs were first exhibited, visitors were allowed to touch them. Tatlin insisted: “Let us place the eye under the control of touch”. His point was to give the materials a role of their own beyond merely their visual reception.
https://www.wsws.org/en/articles/2012/06/tat1-j19.html


Golovin Alexander

Portrait of Nadezhda Dobychina, 1920
Tempera on canvas. 97.4 × 99.5 cm
στην γκαλερί της Ντομπιτσίνα, στη Πετρούπολη, πραγματοποιήθηκε
το Δεκέμβριο του 1915 η έκθεση 0-10


In Search of 0,10 – The Last Futurist Exhibition of Painting /
 Auf der Suche nach 0,10 - Die letzte futuristische Ausstellung der Malerei
Fondation Beyeler, Riehen


Kazimir Malevich from cubism and fururism to suprematism, 1915
https://monoskop.org/images/b/bc/Malevich_Kazimir_1915_1976_From_Cubism_and_Futurism_to_Suprematism.pdf


"Suprematism" is the second of the two essays which together comprise The. Non-Objective World, Malevich's major treatise published in Germany in. 1927.
https://monoskop.org/images/5/58/Malevich_Kazimir_1927_2000_Suprematism.pdf

Kazimir Malevich SUPREMATISM. Organized by Matthew Drutt. Essays by Matthew Drutt, Nina Gurianova, Jean-Claude. Marcadé, Tatiana Mikhienko, Evgenia Petrova and Vasilii Rakitin
Guggenheim Museum
https://monoskop.org/images/e/e0/Malevich_Kazimir_Suprematism_catalogue.pdf




άρθρο Martha Ward, “What’s Important about the History of Modern Art Exhibitions?”, στο Reesa Greenberg, Bruce W. Ferguson και Sandy Nairne (επιμ.), Thinking about Exhibitions. Νέα Υόρκη: Routledge, 1996, 451- 464

Lissitzky, El
Pavillon der UdSSR auf der Pressa, inneres, Köln 
(The Pavilion of the Soviet Union, interior, at the Pressa Exhibition, Cologne), 1927-28
ο Λισίτσκυ έχει επίγνωση ότι ο τρόπος στησίματος της έκθεσης
αλλάζει τις οπτικές συνήθειες που επιβάλλονται στο θεατή



2ο μάθημα Πέμτη 2 Απριλίου 2020
βιντεομάθημα λόγω καραντίνας κορωνοϊού

 φουτουρισμός



Η γκαλερί Bernheim-Jeune, στο νούμερο 25 Boulevard de la Madeleine
στο Παρίσι, όπου το Φεβρουάριο του 1812 οργανώθηκε η πρώτη φουτουριστική έκθεση

ο κατάλογος της έκθεσης στο Λονδίνο, το Μάρτιο του 1912,
στη γκαλερί Σάκβιλ
https://issuu.com/memofonte/docs/002_1912


Umberto Boccioni (1882–1916)
Dinamismo di un Ciclista  1913

La Strada Entra Nella Casa, 1912
Umberto Boccioni



Giacomo Balla
1912, Dinamismo di un Cane al Guinzaglio
(Dynamism of a Dog on a Leash),
Albright-Knox Art Gallery
επηρεασμός από χρονοφωτογραφικές μελέτες ζώων



Giacomo Balla
Velocità d'automobile (1912)
αυτοκίνητο που τρέχει 

εξαφανίζει σχεδόν εντελώς τη φιγούρα του αυτοκινήτου,
αφαιρεί και τα χρώματα,
φαίνονται μονάχα οι τροχοί, αλλά διπλοί
αντίληψη του ίδιου τροχού σε δύο διαφορετικά σημεία,
κύματα κίνησης που το αμάξι προκαλεί στον αέρα,
θέμα: δυναμισμός / ταχύτητα
(Giulio Carlo Argan, Η μοντερνα τέχνη 1770-1970, ΠΕΚ, 2015, σ. 289)




  Marcel Duchamp
Nu descendant un escalier n° 2    1912
σύγκρινε το γυμνό που κατεβαίνει τις σκάλες
με το σκυλάκι του Μπάλα,
σημειωτέον ότι το γυμνό του Ντυσάν
είναι της ίδιας χρονιάς
και απορρίφθηκε από τους κυβιστές
επειδή ήταν... πολύ φουτουριστικό!


Carlo Carrà
I funerali dell'anarchico Galli 1911,
 The Funeral of the Anarchist Galli,
oil on canvas, 198.7 x 259.1 cm,
Museum of Modern Art, New York


Carlo Carrà
 Woman with Glass of Absinthe, 1911, 
Oil on canvas, 
University of California, San Diego



 Luigi Russolo
1912, Sintesi plastica dei movimenti di una donna,
 oil on canvas,
Museum of Grenoble.


Gino Severini
1910-11, La Modiste (The Milliner),
 oil on canvas, 64.8 x 48.3 cm,
 Philadelphia Museum of Art


 Gino Severini
 Dinamismo di una danzatrice, Ballerina di chahut, 1912
 Dynamism of a Dancer
 oil on canvas, 60 x 45 cm, Jucker Collection
pinacoteca di Brera, Milano

Gino Severini
1911, La danseuse obsedante
η μανιακή χορεύτρια
(The Haunting Dancer, Ruhelose Tanzerin),
oil on canvas, 73.5 x 54 cm, private collection



1ο μάθημα Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου 2020

Salon de Paris
 1667 πρώτη ημιδημόσια έκθεση αποφοίτων της École des Beaux-Arts
περίοδος ακμής 1748-1890
1748 επιτροπή βραβευθέντων καλλιτεχνών

ιεραρχία ειδών ζωγραφικής:
history paintings
the portrait,
the landscape,
the "genre scene",
the still life

 Catalogue Illustré du Salon (1879-1914)


Salon des Refusés
1863 στο Palais de l'Industrie

1873 ίδρυση της 
Société Anonyme Coopérative des Artistes Peintres, Sculpteurs, Graveurs 
από διάφορους καλλιτέχνες μεταξύ των οποίων οι
 Monet, Renoir, Pissarro, Sisley, Cézanne, Berthe Morisot, Edgar Degas

 Salon des Indépendants
 Απρίλιος 1874

 "sans jury ni récompense"
χωρίς κριρική επιτροπή ή βραβεία

πρώτη έκθεση στο εργαστήριο του Ναντάρ

                                   Paul Durand-Ruel  1831- 1922
                             το πορτρέτο ζωγράφισε ο Pierre-Auguste Renoir

                            Paul Durand-Ruel, in his gallery in 1910,
                              acquired some 5,000 impressionist works


Discovering the Impressionists: Paul Durand Ruel at the Philadelphia Museum of Art













Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου