Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη 17 Ιανουαρίου 2018

Karl Friedrich Schinkel


                      Karl Friedrich Schinkel 1781-1841

Ο μεγάλος ποιητής του κλασικισμού. Από το 1614 διορίστηκε αρχοτέκτονας του Βερολίνου.

Königswache (Neue Wache), heute Zentrale Gedenkstätte für die Opfer von Krieg und Gewaltherrschaft
Αρχικά το νέο φρουραρχείο ήταν το κτήριο της βασιλικής φρουράς του πρίγκηπα της Πρωσίας Φρειδερίκου Γουλιέλμου, φίλου του αρχιτέκτονα
δωρικοί κίονες στo πρόστυλο




Η περιοχή Mitte, το κέντρο του Βερολίνου,  όπου βρίσκεται η Νέα Φρουρά ανήκε κατά τη διάρκεια του ψυχρού πολέμου στην Ανατολική Γερμανία και είχε μετατραπεί σε μνημείο για τα θύματα του φασισμού και του μιλιταρισμού



Μετά την επανένωση των δύο Γερμανιών, ονομάστηκε
"κεντρικό μνημείο της Ομοσπονδιακής Γερμανίαςε για τα θύματα του πολέμου και της κυριαρχίας της βίας" Zentrale Gedenkstätte der Bundesrepublik Deutschland für die Opfer von Krieg und Gewaltherrschaft"

γλυπτό της Κέτε Κόλβιτς μέσα στη Νέα Φρουρά σήμερα
ητέρα με γιο  που πεθαίνει"
Die Skulptur 'Mutter mit sterbendem Sohn' von Käthe Kollwitz in der Neuen Wache.

πάνω από το γλυπτό υπάρχει "οφθαλμός" oculus που το φωτίζει και τα εκθέτει στα στοιχεία της φύσης



H κατοχή του Βερολίνου από τον Ναπολέοντα 1806-8 ενέτεινε το αίσθημα της εθνικής ταυτότητας. Ο διάδοχος του πρωσικού θρόνου Φρειδερίκος Γουλιέλμος φιλοδοξούσε να συγχωνεύσει τα ελληνικά γοτθικά και τευτονικά στοιχεία ονειρευόμενος μία ενοποιημένη Τευτονία. Ακολούθησαν οι απελευθερωτικοί πόλεμοι 1813-5 εναντίον των Γάλλων.
Ο Σίνκελ, φίλος του διαδόχου, εξέφρασε το φιλοσοφικό ιδεαλισμό της Πρωσίας.

μαυσωλείο στον κήπο του Schloss Charlottenburg για τη βασίλισσα Λουίζα που είχε ταυτιστεί με τον αγώνα εναντίον του Ναπολέοντα
δωρικός ναός

                                                Berliner Dom
όπως είναι σήμερα

 after Schinkel's remodelling, around 1830

καθεδρικός ναός γοτθικού ρυθμού αλλά με χοροστάσιο που στέφεται από τρούλο
πίστη ότι ο ελληνικός & γοτθικός ρυθμός αποτελούν δίπολο, τους συνθέτει σε ένα νέο ύφος
αντίθεση προς τη ρωμαϊκή αρχιτεκτονική





Die Friedrichswerdersche Kirche
 BERLIN, MITTE



βασιλικό θέατρο Βερολίνου

 



 Entwurfszeichnung von Karl Friedrich Schinkel für das Königliche Schauspielhaus

σχέδιο του Σίνκελ για το θέατρο του Βερολίνου
κι αυτό ελληνίζει έντονα όπως και τα υπόλοιπα κτήριά του στο Βερολίνο

παλιό μουσείο
μακρά, σχεδόν φοβιστική κιονοστοιχία στην είσοδο με 18 ιωνικές κολόνες


κάτοψη του  παλαιού μουσείου
The plan of the Altes Museum in Berlin is archetypal for the many museums, which spread all over Europe from the beginning of the nineteenth century onward



κεντρική ροτόντα μέσα στο παλιό μουσείο
 ακουαρέλα του 19ου αιώνα
 Rotunde in der Farbgebung des 19. Jahrhunderts, Aquarell von Carl Emanuel Conrad
μοιάζει με το Πάνθεον

 Innere Perspektive der Treppenanlage, Zeichnung von Schinkel, 1829
σκάλα στο βάθος της κιονοστιχίας,
διάλυση του φραγμού εσωτερικού/εξωτερικού χώρου
μια βεράντα με θέα το Βερολίνο

Altes Museum


παρακάτω
εξοχικές κατοικίες για τους τρεις πρίγκηπες
δοκιμάζει όλους τους ρυθμούς

0
Schloss Charlottenhof
στο   Sanssouci για το διάδοχο του θρόνου Φρειδερίκο Γουλιέλμο
(του βασιλικού οίκου των Hohenzollern)
ελληνική δωρική στοά


ασύμμετρο σύνολο στο πάρκο του Σαρλότενχοφ
του σπιτιού του αυλικού κηπουρού, του περίπτερου του τσαγιού και του ρωμαϊκού λουτρώνα
ιταλίζουσα τεχνοτροπία


Schloss Babelsberg
για τιν πρίγκηπα Γουλιέλμο κοντά στο Πότσνταμ
αναφορά στα βρετανικά κάστρα
γοτθικά στοιχεία

Schloss Glienicke
das Sommerschloss des Prinzen Carl von Preußen.
για τον πρίγκηπα Κάρολο
γερμανικός νεοκλασικισμός
αντίγραφα θραυσμάτων στον τοίχο



οικία Φάϊλνερ στο Βερολίνο, γκρεμίστηκε το 1945
άβαφη μπεζ τερακότα και τούβλα δύο χρωμάτων




Bauakademie
κατεδαφίστηκε το 1962 για να χτιστεί το υπουργείο εξωτερικών της τότε Ανατολικής Γερμανίας

 Berliner Bauakademie bzw. später Schinkelsche Bauakademie
Βερολινέζική Αρχιτεκτονική Ακαδημία 
όπως ήταν το 1888

πρόδρομος της μοντέρνας αρχιτεκτονικής
στην πρόσοψη χρήση κόκκινου & μοβ τούβλου με μπεζ τερακότα και εφυαλωμένα μοβ πλακάκια
σε μία "αεροδυναμική" επιφάνεια
κύβος με 4 προσόψεις κάθε μία μήκους 8 διάστυλων που χωρίζονται από πεσσούς, όπως στα αγγλικά εργοστάσια
προσπάθεια εκπολιτισμού ενός λειτουργικο κτηρίου μέσω της συγχώνευσης ελληνικού & γοτθικού ρυθμού

Ο Σίνκελ έζησε τα τελευταία 4 χρόνια της ζωής του σ' αυτό το αγαπημένο του κτήριο.


Rekonstruierte Gebäudeecke und „Planenhaus“, im Vordergrund der ab 2008 wieder angelegte Schinkelplatz
πρόσοψη καμβάς στη σημερινή πλατεία Σίνκελ


Ανεκτέλεστα έργα:

"η κατασκευή να γίνεται όμορφη, η αρχιτεκτονική αποτελεί έκφραση υψηλών ιδεών & πρέπει να συνυπολογίζονται οι απαιτήσεις της ιστορίας, της ποίησης και της ομορφιάς"


φανταστικά ανάκτορα για τον Όθωνα πάνω στην Ακρόπολη (1834)
με τον Παρθενώνα, διακοσμητικό στοιχείο του βασιλικού κήπου!!!



ανάκτορα για την αυτοκράτειρα της Ρωσίας (πριγκίπισσα Καρλότα της Πρωσίας)
 στην Οριάντα της Κριμαίας



βιβλιογραφία
Watkin, D. (2015). ιστορία της δυτικής αρχιτεκτονικής. Αθήνα: ΜΙΕΤ
σ. 480-6
προσωπικές σημειώσεις μου από τις  παραδόσεις του καθηγητή Ανδρέα Γιακουμάτου κατά το γ' εξάμηνο 2017-2018 ΑΣΚΤ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου