Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Σάββατο 19 Μαΐου 2018

Σημειώσεις για το δοκίμιο του Walter Pater "Luca della Robbia"


Luca della Robbia (1399/1400–1482)


διακόσμηση εσωτερικού τρούλου παρεκκλησίου των Πάτσι
Decorazione della Cappella dei Pazzi (1442-1445)

περισσότερο γνωστός για τα γλυπτά από εφυαλωμένη ψημένη άργιλο (τερρακόττα) tin-glazed terracotta statuary
απλή τέχνη της αγγειοπλαστικής
παράξενα ζωηρά χρώματα

"ανοιχτογάλαζα και λευκά πήλινα κομμάτια για τα οποία είναι κυρίως γνωστός"
σ. 73



 Cantoria del Duomo di Firenze (1431-1438)
"πάνω απ' όλα ένας τεχνίτης του μαρμάρου"
σ. 73


λεπτομέρεια από την καντορία στη μητρόπολη της Φλωρεντίας

"δούλεψε κυρίως το πρόστυπο ανάγλυφο (bas-relief)
δίνοντας μια ανάγλυφη αίσθηση...
ουσία του έργου του είναι η έκφραση, ένα αχνό χαμόγελο στο πρόσωπου ενός παιδιού...
η ευγενής γλυπτική αξαϋλώνει, ελαφρύνει την ακαμψία, το βάρος και το θάνατο...
έκφραση με τη σταθερότητα της καθαρής, αμιγούς άχρωμης μορφής..."
σ. 74


Madonna di Bruges, 1503–1505, Μπρυζ, Onze-Lieve-Vrouwekerk (Εκκλησία της Παναγίας)
 Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni

"ο Μιχαήλ Άγγελος, δύο γενιές μετά τον ντα λα Ρόμπια, ενδιαφέρεται για την ατομική έκφραση, τη συγεκριμένη ιστορία της συγκεκριμένης στιγμής"
σ.75-6 


 

Monumento funebre a Benozzo Federighi (1454-1457)
 Luca della Robbia

Οι γλύπτες όμως του 15ου αιώνα συνδυάζουν την Allgemeinheit των αρχαίων Ελλήνων με την υπολογισμένη ατέλεια του Μιχαήλ Άγγελου, κυρίως εξατομκευμένες επιτύμβιες προσωπογραφίες.
σ. 77


τα κόκκινα σταμνιά του Αρέτσο που φέρνει στο φως η σκαπάνη του στοίχειωσαν τη φαντασία



tondo Portrait of a Lady
1465
Glazed terracotta, diameter: 54 cm
Museo Nazionale del Bargello, Florence
Luca della Robbia

έκφραση στο ψηλότερο βαθμό έντασης




βιβλιογραφία


                                                                     σ. 72-80


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου