Δ-ΤΕ-ΙΣΘΕΤΑ
021
Ιστορία
και Θεωρία Εκθέσεων Μοντέρνας και
Σύγχρονης Τέχνης
εαρινό εξάμηνο 2019-2020
εαρινό εξάμηνο 2019-2020
διδάσκουσα: Ειρήνη
Γερογιάννη
σημειώσεις του Εμμανουήλ Νίνου
η' εξάμηνο, 4ο έτος10ο μάθημα Σάββατο 6 Ιουνίου 2020
βιντεομάθημα λόγω καραντίνας κορωνοϊού
MICROSOFT TEAMS on Androidβιντεομάθημα λόγω καραντίνας κορωνοϊού
Magiciens de la terre at the Grande Halle, Parc de la Vilette, Paris 1989
© Centre Pompidou, Bibliothèque Kandinsky
Traditional paintings by the Yuendumu (aboriginal community in
Australia)
and
in the background ‘Red Earth Circle’, a work by Richard
Long
at the Grande Halle, Parc de la Villette, Paris 1989
© Centre
Pompidou, Bibliothèque Kandinsky
αντιπαράθεση δυτικής/μη δυτικής τέχνης
documenta11
8 June – 15 September 2002
In a social-housing estate in the heart of Kassel’s Nordstadt, a
socially deprived area of the city, Thomas Hirschhorn erected his
Bataille Monument (2002). Built with cheap materials in cooperation with
local youth, this archive devoted to the French thinker, an advocate of
unrestricted consumption and a critic of utilitarianism, was open to
the public—an experiment poised between success and failure that, by
virtue of the various issues it addressed, exposed the persistently
troublesome dialogue between contemporary art and the so-called lower
class of society.
9ο μάθημα Παρασκευή 29 Μαΐου 2020
βιντεομάθημα λόγω καραντίνας κορωνοϊού
βιντεομάθημα λόγω καραντίνας κορωνοϊού
MICROSOFT TEAMS on Android
Chris Ofili, The Holy Virgin Mary, 1996,
paper collage, oil paint, glitter, polyester resin, map pins & elephant dung on linen, 243.8 x 182.9 cm
© Chris Ofili
© Chris Ofili
The Dung-Adorned Madonna That Giuliani Once Tried to Ban Has Been Donated to MoMA by Steve Cohen
https://news.artnet.com/art-world/steve-cohen-chris-ofili-virgin-mary-moma-1269002
Late Review - Sensation Exhibition
(BBC2, 1997)
Myra is a large painting created by Marcus Harvey in 1995. It was displayed at the Sensation exhibition of Young British Artists at the Royal Academy of Art in London from 8 September to 28 December 1997.
The Moors murders were carried out by Ian Brady and Myra Hindley between July 1963 and October 1965, in and around Manchester,
England. The victims were five children—Pauline Reade, John Kilbride,
Keith Bennett, Lesley Ann Downey and Edward Evans—aged between 10 and
17, at least four of whom were sexually assaulted.
cities on the move
at Wiener Secession
vienna 1998
International Landscape
Single Channel Performance Videos
Cities on the Move: 2727 Kilometers Bottari Truck, Korea
8ο μάθημα Τρίτη 26 Μαΐου 2020
βιντεομάθημα λόγω καραντίνας κορωνοϊού
βιντεομάθημα λόγω καραντίνας κορωνοϊού
Les immatériauxat Centre Pompidou, Paris, 1985.
άρθρο για την έκθεση
"Les Immatériaux," an exhibition organized by
Jean-François Lyotard’s and Thierry Chaput,
Centre Georges Pompidou in Paris
1985
Η μεταμοντέρνα κατάσταση
"La condition postmoderne" (Πρωτότυπος τίτλος στα γαλλικά)
Συγγραφή: · Jean - Francois Lyotard Μετάφραση: · Κωστής Παπαγιώργης
Έκδοση: Απρίλιος 2008 από "Γνώση"
Σελ.:156 (21χ14), Σκληρό εξώφυλλο, ISBN: 960-235-232-9
JEAN-FRANQOIS LYOTARD
Η ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
δύο κατάλογοι της έκθεσης στα γαλλικά
7ο μάθημα Παρασκευή 15 Μαΐου 2020
βιντεομάθημα λόγω καραντίνας κορωνοϊού
βιντεομάθημα λόγω καραντίνας κορωνοϊού
αφίσα της έκθεσης
A New Spirit in Painting
was the title of a major exhibition at the Royal Academy
in London in 1981.
Georg Baselitz, Fingermalerei – Adler, 1972
© Georg Baselitz, 2018
Photo: © Bayer&Mitko - ARTOTHEK
© Georg Baselitz, 2018
Photo: © Bayer&Mitko - ARTOTHEK
35 attendees time 15:17
Zeitgeist
Martin-Gropiuc-Bau
Berlin, 1982
Christos M Joachimides; Norman Rosenthal
The Triumph of Painting
Saatchi gallery
London, 2005
The Night Shift |
by Mick Finch |
Contemporary Magazine (N° 58), 2003. |
New Spirit Then, A New Spirit Now, 1981 - 2018
Curated by Norman Rosenthal —
New York
https://www.alminerech.com/exhibitions/4858-a-new-spirit-then-a-new-spirit-now-1981---2018
ΔΙΕΘΝΉς ΈΚΘΕΣΗ ΣoΥΡΕΑΛΙΣΜΟΎ ΣΤΟ πΑΡΊΣΙ, 1938
Marcel Duchamp, Twelve Hundred Coal Bags Suspended from the Ceiling over a Stove, 1938
(part of his installation for the Exposition Internationale du Surréalisme, Paris)
Ο Dalí είχε εξοπλίσει το ταξί
του με κλαδιά κισσού, τρυπημένους σωλήνες με τρεχούμενο νερό και δύο
γυναικεία μανεκέν (κούκλες) – μία στο μπροστινό κάθισμα και μία στο πίσω –
στολισμένες με ζωντανά σαλιγκάρια.
4ο μάθημα Παρασκευή 24 Απριλίου 2020
βιντεομάθημα λόγω καραντίνας κορωνοϊού
ανοιχτή διάλεξη της Ειρήνης Μαρινάκη
PhD The London Consortium
53ο λεπτό 69 attendees
16:00 62 attendees
BLINDFOLD CHESS 1945 JULIEN LEVY GALLERY
https://worldchesshof.org/exhibit/designing-chessmen-taste-imagery-chess
Nicolas Calas
Nikos Kalamaris
Nikitas Randos
M. Spieros
Νικόλας Κάλας
Νικήτας Ράντος
Νικόλαος Καλαμάρης,
27 Μαΐου 1907 - 31 Δεκεμβρίου 1988)
https://www.facebook.com/pg/Nicolas-Calas-172125459648754/posts/
Nicolas Calas: The Trotskyist Time Forgot
PDF of article
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΛΑΣ «ΔΕ ΓΡΑΦΩ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΤΩ ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΝΑ ΞΑΝΑΔΙΑΒΑΣΤΩ»
https://archive.ert.gr/24546/
Wifredo Lam
Bloodflames Hugo Gallery, 1947
at the Hugo Gallery in New York 1947
Frederick Kiesler
https://www.philamuseum.org/collections/permanent/315462.html?mulR=14121
3ο μάθημα Παρασκευή 10 Απριλίου 2020
βιντεομάθημα λόγω καραντίνας κορωνοϊού
σουπρεματισμός
Καζίμιρ Μαλεβιτς
υπεροχή της καθαρής αίσθησης στις εικαστικές τέχνες,
η καθαρή αίσθηση είναι εντελώς ανεξάρτητη από το περιβάλλον,
το αντικείμενο καθεαυτό είναι χωρίς νόημα για το σουπρεματιστή,
ο σουπρεματιστής πέταξε μακριά τις ιδέες, τις έννοιες και τις απεικονίσεις,
κατασκευή ενός νέου κόσμου, του κόσμου της αίσθησης,
απελευθερώνει την τέχνη από τη σαβούρα της αντικειμενικότητας,
περίμενα ότι η κριτική θα θεωρούσε το "μαύρο τετράγωνο" επικίνδυνο και ακατανόητο,
η τέχνη δεν υπηρετεί το κράτος ή τη θρησκεία,
δεν υπάρχουν εικόνες της πραγματικότητας, μόνο μια έρημος!
μια έρημος γεμάτη από το πνεύμα της μη-αντικειμενική αίσθησης,
η έκσταση της μη-αντικειμενικής ελευθερίας,
η αντικειμενική παρουσίαση βασίζεται στη ζωντάνια της αυταπάτης,
η νέα τέχνη δεν εικονογραφεί,
οι συγκινησιακές εντυπώσεις πρέπει να αποκτήσουν φόρμα,
το "μαύρο τετράγωνο": τετράγωνο=αίσσθηση, ασπρο φόντο= το τίποτα,
μη-αντικειμενική τέχνη ως έκφραση της καθαρής αίσθησης,
το μοναδικό ουσιαστικό χρέος του ανθρώπου είναι η καλλιτεχνική δημιουργία,
η ζωή μας είναι μια θεατρική παράσταση όπου η μη αντικειμενική αίσθηση παριστάνεται μέσω της αντικειμενικής εμφάνισης.
ο σουπρεματιστής δε βλέπει ούτε αγγίζει: μόνο αντιλαμβάνεται!
το πραγματικό πρόσωπο δεν είναι αναγμωρίσιμο πίσω από τη μάσκα που θεωρείται "ανθρώπινο πρόσωπο",
τα μη πρακτικά πράγματα αντέχουν στο πέρασμα χιλιετιών και παραμένουν "επίκαιρα" ενώ τα αναγκαία και πρακτικά έχουν μόνο λίγες μέρες ζωή!
το τραπέζι, το κρεβάτι, ή η καρέκλα δεν είναι αντικείμενα χρηστικά, αλλά μορφές πλαστικών αισθήσεων
(Mario de Micheli, Οι πρωτοπορίες της τέχνης του 20ου αιώνα, Αθήνα, εκδόσεις Οδυσσέας, 1992
σ. 404-415)
cubism and abstract art
MoMA catalog
1936
https://www.moma.org/documents/moma_catalogue_2748_300086869.pdf
Vladimir Tatlin
Corner Counter-Relief, 1914,
State Russian Museum, St. Petersburg
When the counter-reliefs were first exhibited, visitors were allowed to touch them. Tatlin insisted: “Let us place the eye under the control of touch”. His point was to give the materials a role of their own beyond merely their visual reception.
https://www.wsws.org/en/articles/2012/06/tat1-j19.html
Golovin Alexander
Portrait of Nadezhda Dobychina, 1920
στην γκαλερί της Ντομπιτσίνα, στη Πετρούπολη, πραγματοποιήθηκε
το Δεκέμβριο του 1915 η έκθεση 0-10
In Search of 0,10 – The Last Futurist Exhibition of Painting /
Auf der Suche nach 0,10 - Die letzte futuristische Ausstellung der Malerei
Fondation Beyeler, Riehen
Kazimir Malevich from cubism and fururism to suprematism, 1915
https://monoskop.org/images/b/bc/Malevich_Kazimir_1915_1976_From_Cubism_and_Futurism_to_Suprematism.pdf
"Suprematism" is the second of the two essays which together comprise The. Non
https://monoskop.org/images/5/58/Malevich_Kazimir_1927_2000_Suprematism.pdf
Kazimir Malevich SUPREMATISM. Organized by Matthew Drutt. Essays by Matthew Drutt, Nina Gurianova, Jean-Claude. Marcadé, Tatiana Mikhienko, Evgenia Petrova and Vasilii Rakitin
Guggenheim Museum
https://monoskop.org/images/e/e0/Malevich_Kazimir_Suprematism_catalogue.pdf
άρθρο Martha Ward, “What’s Important about the History of Modern Art Exhibitions?”, στο Reesa Greenberg, Bruce W. Ferguson και Sandy Nairne (επιμ.), Thinking about Exhibitions. Νέα Υόρκη: Routledge, 1996, 451- 464
Lissitzky, El
Pavillon der UdSSR auf der Pressa, inneres, Köln
(The Pavilion of the Soviet Union, interior, at the Pressa Exhibition, Cologne), 1927-28
ο Λισίτσκυ έχει επίγνωση ότι ο τρόπος στησίματος της έκθεσης
αλλάζει τις οπτικές συνήθειες που επιβάλλονται στο θεατή
2ο μάθημα Πέμτη 2 Απριλίου 2020
βιντεομάθημα λόγω καραντίνας κορωνοϊού
φουτουρισμός
Η γκαλερί Bernheim-Jeune, στο νούμερο 25 Boulevard de la Madeleine
στο Παρίσι, όπου το Φεβρουάριο του 1812 οργανώθηκε η πρώτη φουτουριστική έκθεση
ο κατάλογος της έκθεσης στο Λονδίνο, το Μάρτιο του 1912,
στη γκαλερί Σάκβιλ
https://issuu.com/memofonte/docs/002_1912
Umberto Boccioni (1882–1916)
Dinamismo di un Ciclista 1913
La Strada Entra Nella Casa, 1912
Umberto Boccioni
Giacomo Balla
1912, Dinamismo di un Cane al Guinzaglio
(Dynamism of a Dog on a Leash),
Albright-Knox Art Gallery
επηρεασμός από χρονοφωτογραφικές μελέτες ζώων
Giacomo Balla
Velocità d'automobile (1912) αυτοκίνητο που τρέχει
εξαφανίζει σχεδόν εντελώς τη φιγούρα του αυτοκινήτου,
αφαιρεί και τα χρώματα,
φαίνονται μονάχα οι τροχοί, αλλά διπλοί
αντίληψη του ίδιου τροχού σε δύο διαφορετικά σημεία,
κύματα κίνησης που το αμάξι προκαλεί στον αέρα,
θέμα: δυναμισμός / ταχύτητα
(Giulio Carlo Argan, Η μοντερνα τέχνη 1770-1970, ΠΕΚ, 2015, σ. 289)
Marcel Duchamp
Nu descendant un escalier n° 2 1912
σύγκρινε το γυμνό που κατεβαίνει τις σκάλες
με το σκυλάκι του Μπάλα,
σημειωτέον ότι το γυμνό του Ντυσάν
είναι της ίδιας χρονιάς
και απορρίφθηκε από τους κυβιστές
επειδή ήταν... πολύ φουτουριστικό!
Carlo Carrà
I funerali dell'anarchico Galli 1911,
The Funeral of the Anarchist Galli,
oil on canvas, 198.7 x 259.1 cm,
Museum of Modern Art, New York
Carlo Carrà
Woman with Glass of Absinthe, 1911,
Oil on canvas,
University of California, San Diego
Luigi Russolo
1912, Sintesi plastica dei movimenti di una donna,
oil on canvas,
Museum of Grenoble.
Gino Severini
1910-11, La Modiste (The Milliner),
oil on canvas, 64.8 x 48.3 cm,
Philadelphia Museum of Art
Gino Severini
Dinamismo di una danzatrice, Ballerina di chahut, 1912
Dynamism of a Dancer
oil on canvas, 60 x 45 cm, Jucker Collection
pinacoteca di Brera, Milano
Gino Severini
1911, La danseuse obsedante
η μανιακή χορεύτρια
(The Haunting Dancer, Ruhelose Tanzerin),
oil on canvas, 73.5 x 54 cm, private collection
1ο μάθημα Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου 2020
Salon de Paris
1667 πρώτη ημιδημόσια έκθεση αποφοίτων της École des Beaux-Arts
περίοδος ακμής 1748-1890
1748 επιτροπή βραβευθέντων καλλιτεχνών
ιεραρχία ειδών ζωγραφικής:
history paintings
the portrait,
the landscape,
the "genre scene",
the still life
Catalogue Illustré du Salon (1879-1914)
Salon des Refusés
1863 στο Palais de l'Industrie
1873 ίδρυση της
Société Anonyme Coopérative des Artistes Peintres, Sculpteurs, Graveurs
από διάφορους καλλιτέχνες μεταξύ των οποίων οι
Monet, Renoir, Pissarro, Sisley, Cézanne, Berthe Morisot, Edgar Degas
Salon des Indépendants
Απρίλιος 1874
"sans jury ni récompense"
χωρίς κριρική επιτροπή ή βραβεία
πρώτη έκθεση στο εργαστήριο του Ναντάρ
Paul Durand-Ruel 1831- 1922
το πορτρέτο ζωγράφισε ο Pierre-Auguste Renoir
Paul Durand-Ruel, in his gallery in 1910,
acquired some 5,000 impressionist works
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου